fredag 1 oktober 2010

En vanlig dag på jobbet

Förra fredagen bjöd Lättings teatergrupp på livemusik i cafeterian, idag strax efter lunch kom Rolf Nilsson(guide på fängelsemuseet) in på kontoret och undrade om jag kände till den kända händelsen som tagit plats i denna cell där ATF har kontor idag, det hade jag inte. Så han bjöd med mig på en privat guidning till en annan cell där historien utspelar sig i bilder, ljud och tidningsurklipp. Med en skräckblandadförtjusning följde jag med Rolf till cellen där man kan läsa om händelsen. Jag hade självklart förväntat mig en spökhistoria, men så var inte fallet. 1962 tröttnade en man på att sitta i fängelset så han bestämde sig för att rymma genom att gräva sig ut genom stenväggen (jättetjocka stenväggen). Det måste ha tagit sin tid, men med lite vilja, våld och vaselin... eller tålamod, bra gömställe för stenblocken och lite klurighet lyckades han gräva sig ut genom fängelsets tjocka väggar. På morgonen efter flyktnatten slet vakten upp dörren för att se vad som stod på tok när fången inte kom ut. Han måste ha fått en klump i magen när han såg att allt som fanns kvar i cellen var stenblocken, en rock som täckte för flykthålet och en bok, Borta med vinden. Tihi, busigt! Jag undrar om författaren till Nyckeln till frihet kände till den historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar