måndag 20 september 2010

Hat föder hat

Måndagen den 20september är en skrämmande dag, det är en dag fylld av hat och förakt. Med huvudet i sanden måste jag erkänna att jag var en av dessa hatfyllda människor(tills för ca två timmar sedan). Men det är inte likt mig att med förakt försöka förändra andra människor. Sverige, ett helylleland, blev efter gårdagens val utskrattad av stora delar av Europa. Varför kan vi ju fråga oss själva, är det för att vi som land ständigt kämpar mot all förtryck som pågår runt om i världen? Är det för att vi vågar ta emot flyktingar och ge dem en chans till ett värdigt liv? Är det för att vi vågar älska alla, även de som inte är som oss själva? Jag skulle kunna fortsätta i all evighet med dessa frågeställningar men uppmanar istället alla där ute att hjälpa alla dessa vilsna människor som röstat in ett främlingsfientligt parti till Sveriges riksdag. Många har tagit bort vänner på facebook för att de sympatiserar med SD, men det är nu dessa människor behöver vårat stöd. Ge inte upp hoppet om mänskligheten genom att hata och förakta. Om vi ska vinna detta "krig" mot förtrycket måste vi lägga ner våra yxor och visa att med kärlek och upplysning kommer vi mycket längre. Genom hat föds bara mer hat, lägg därför ner föraktet och börja undervisa istället. I fyra år har framöver måste många av oss våga bli vägledare för dessa vilsna själar. Jag tänker aldrig ge upp hoppet om att vi alla kan förändras och förändra.


Hat kan aldrig fördriva hat. Det kan bara kärleken(Martin Luther King)



Se den och lär av historien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar