lördag 18 september 2010

Piratkopiering

I veckan hyrde jag och min kompis film(Avatar), en ganska bra film faktiskt, lite väl förutsägbar dock. Men det är inte filmen som detta inlägg ska handla om, det är om piratkopiering. Inte själva handlingen utan slaget man får på näsan när man lagligt hyr en film. Innan filmen började visades en hetsig film om att "piracy is a crime", min teori är att den inte är så slagkraftig som upphovsmännen trott att den skulle vara. Man kan ju nämligen spola förbi den (det går inte hoppa över den) och vem vill inte slippa se reklam när man har makten att med ett litet tryck få den att försvinna. Är det inte lite konstigt att de visar en film om att det är olagligt att ladda ner filmer på nätet innan man börjar titta på den lagliga hyrfilmen som man med gott samvete har betalat för?
Det är ungefär som om att bli stoppad av en polis när man kör 50 på en 50-väg:

Chauffören: Men jag körde bara i 50.
Polisen: Jag vet, men jag vill bara säga att om du kör fortare så bryter du mot lagen.

En klassiker som jag tycker är rolig (speciellt att göra narr av när jag ser att det händer) är när vuxna säger till barn vad de INTE får göra när barnet inte ens har tänkt tanken på att göra det den inte får göra. Om då barnet gör det som den inte får göra, vems fel är det? Barnets eller den vuxnas?

Inatt ska min systerson sova här, nu ska vi gå på teater, Den fula ankungen. Där förekommer inga piratkopieringar eller knäpp på näsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar