fredag 3 september 2010

Destination Gotland...

... blev en svajig upplevelse. Det svajade hit och det svajade dit. Antingen så var det väggarna som attackerade mig eller så hade jag väldigt svårt att gå rakt. Jag gissar på alternativ två. Om man vill uppleva en billig fylla(då menar jag helt alkoholfri) så kan jag rekommendera en tur över till Gotland när det blåser lite mer än vanligt, mycket underhållande måste jag säga. En smart gris tar sig en åksjuketablett eller två innan man provar detta fenomen. Jag var smart, jag är alltid smart när jag reser längre än två timmar.

Väl framme på Gotland tog våran reseledare(nu kallad fängelsedirektör) oss till vandrarhemmet(läs fängelse) där vi ska bo under våran vistelse på Gotland. När jag tittade på bilderna på vandrarhemmets hemsida så såg det ganska trevligt ut, lite konstig inredning, men rummen såg ut att vara helt ok. Lagom stora och luftiga. Så fel det kan bli ibland...
Visby fängelses rum är charmiga men läskiga. Jag har fått ett lakan med gamla vinfläckar. Jag ligger på överslafen i ett rum som är mindre än min hall. Fängelset byggdes på 1800-talet och på den tiden var det tydligen viktigt att det var lyhört(jag kan höra kamrat i cell 62 andas) och min kropp gungar fortfarande i takt med vågorna.
Fånge nr.13a är min cellkamrat, fånge nr.13b det är jag. Det ska kännas att man lever.

Innan våra trötta reskroppar fick lägga sig ner och sova tog vi oss en tur in till centrum för att dricka öl och umgås(till alla gamla Pegaser; när ska ni släppa Tältprojektet?!). Gotland är en fin stad, jag får ständigt denna känsla av gamla tider när jag strosar i dess gränder. Men som vanligt så skenar min fantasi iväg för jag blev lite orolig att någon skulle öppna ett fönster och kasta en hink med piss på mig eller att en man smittad av pesten skulle komma fram och andas på oss. Memo to me; Ibland är det bra att tygla sina fantasier!

Jag hoppas att de enda besök jag får inatt är i mina egna drömmar, de avlidna cellkamraterna från 1800-talet får gärna hålla sig borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar