söndag 22 augusti 2010

Riksdagsvalet 2010

Kategori boring är min avdelning. Fjööök vad jag är ointresserad av valet i år, i ju för sig så har jag aldrig varit intresserad av politik, alla frontfigurer är ju så otroligt charmlösa. Ja, jag vet att man ska rösta på partiet inte på hur de för sig, talar eller ser ut, men de svenska partiledarna är ju så förbannat tråkiga att lyssna på. Det var annat i Nya Zeeland, där var det riktigt roligt att följa partidebatterna på TV, vilka eldsjälar. Ibland gick det kanske lite väl långt när fula ord kastades mellan parterna, men de verkligen brinner för sina frågor. Jag tror säkert att alla medlemmar i Sverige brinner för sina partier också, men på en medelmåttlig nivå, lite så där "jag-är-vuxen-och-ybersvensk-därför-måste-jag-se-avslappnad-och-tråkig-ut", som om de har en påse chips uppstoppade där solen aldrig skiner.

Valkompass är inte allt för pålitliga, men jag var ju tvungen att pröva i alla fall. Enligt testet så är jag någonstans mitt emellan vänster och höger, jobbigt värre, men tydligen var jag mest Miljöpartist. Resultatet har inte gjort mig klokare, jag vet fortfarande inte vad jag ska rösta på. Att ta del av framtiden är viktigt för mig och detta år ska jag leta reda på all information jag kan och med världens största förstoringsglas ska jag noggrant läsa varenda bokstav. Hur förstoringsglaset kommer att hjälpa mig har jag inte klurat ut än. Alla tips jag kan få är mer än välkomna. Hur gör jag för att bli en engagerad valdeltagare eller rättare sagt, hur ska svenska politiker få sådana som mig att bli intresserad är väl en viktigare fråga.

Imorgon ska jag och flinten dra oss ner på stan för att ställa frågor och ta information till alla ungdomar på fritidsgården där vi jobbar. Jag hoppas verkligen att alla partirepresentanter gör sitt bästa för att koppla på charmen och svarar på alla frågorna. En uppdatering om hur det går publiceras imorgon, hoppas att de är riktiga eldsjälar så att jag blir motbevisad.


Sveriges partier, here I come!


Det ges föga val bland ruttna äpplen
Spanskt ordspråk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar