tisdag 10 augusti 2010

SJ i ett nötskal - del 2

Tänk att det alltid ska krångla lite extra innan man ska få den ersättning man är berättigad till. I dagens high tech samhälle kan man via SJ;s hemsida registrera den försenade turen genom att uppge sitt bokningsnummer, enkelt och smidigt kan man tycka. Gu' så bra tänkte jag, insatt på kontokortet direkt enligt en person som varit med om detta förut. Jag får via mejl ett automatiskt svar:

Hej Susanne Svanberg,
Tack för att du har kontaktat oss på SJ. Vi tar hand om ditt ärende och återkommer till dig så snart vi kan.

Ditt ärendenummer är 1-xxxxxxxxx. Använd detta nummer som referens om du behöver kontakta oss.

Det här är ett automatiskt meddelande som inte går att svara på.

Vänliga hälsningar
SJ


Idag fick jag svar angående mitt ärende:


Tack för att du har kontaktat oss.


Vi beklagar den försening som uppstod i samband med resan 2010-08-05.


När du reser med SJ har du rätt till ersättning om du blir försenad under resan. Garantiåtagandet gäller endast försening på SJ-sträcka och omfattar inte eventuell resplusdel av biljetten. För att ersättning ska utgå måste förseningen överstiga 60 minuter. Belopp under 30 kronor ersätts inte.


Eftersom förseningen inte faller inom vårt garantiåtagande kommer ingen ersättning att utgå.

Vi beklagar än en gång det inträffade och hoppas att dina resor med SJ kommer att fungera bra framöver.


Med vänliga hälsningar

SJ AB
Karin Nordström


VA?! Är inte jag berättigad? Morsning korsning, fan heller tänkte jag, klart jag är berättigad. Jag satt ju för f..n fast på en tågstation tio minuter från mitt eget hem i 3½timme! Nu vevar knorren och det ryker i öronen. Men, men, jag sansade mig för det kan ju faktiskt bara vara ett misstag.
Jag ringer SJ, hör och häpna, det är mindre än fem minuters väntetid, det bådar gott. Det är Håkan som svarar, han säger att det är kundtjänst jag ska prata med och det är just dit han kopplar mig. En signal går och robotkvinnan svarar med sin eleganta röst att jag har nummer ett i kön, trevligt. Denna gång är det Alexander jag får prata med. Jag uppger mitt ärendenummer varpå han svarade att jag inte får någon ersättning eftersom tåget bara var försenat i TIO minuter.... WTF?!
Skitsnack! svarade jag och skrattade i örat på honom, jag fick sitta på tågstationen i 3½timme för att det var signalfel i Gävle.
Ojdå, svarade han, vänta så ska jag kolla. Fnittret bubblar upp i mig när jag hör hur han trycker på tangentbordet. Jag såg framför mig hur han låtsas trycka på alla möjliga tangenter för att låta viktig och hjälpsam. Egentligen så dricker han säkert kaffe eller läser dagens skvaller i kvällstidningarna.

Helt plötsligt bryts samtalet. Hade jag verkligen rätt att han gjorde massa annat än att hjälpa mig. Han kanske bröt en nagel, blev kissnödig eller fick pungbråck, vad vet jag? Mållös tittar jag på Skatan som nyfiket lyssnat på mitt samtal med SJ, hon hade nog hoppats på lite mer action, sorry.
Svårt chockad och lite arg letar jag reda på numret till SJ;s kundtjänst, precis när jag hittat det så ringer Alexander tillbaka från ett 08-nummer. Han hade inte kissat, lagat nageln eller plåstrat om pungen, han hade löst problemet. Det var nog Karin Nordström som varit kissnödig när hon gick igenom mitt ärende, då kan man bli lite disträ. Alexander sa att han skulle skicka ett nytt mail till mig där de korrekta uppgifterna skulle stå. Så nu har jag fått ett korrekt och opersonligt svar från SJ:

Tack för att du har kontaktat oss.

Vi beklagar den försening som uppstod i samband med resan 2010-08-05.

Beroende på hur stor förseningen är ersätts du enligt följande:

  • 60 - 119 minuter ersätts med 25 %
  • Mer än 120 minuter ersätts med 50 %

Enligt vår restidsgaranti återbetalar vi 207 kronor för beställningsnummer MZRxxxxOxxx1. Ersättningen beräknas på SJ-delen av biljettpriset och omfattar inte eventuell resplusdel.

Utbetalningen kommer att ske till kontokortet som ni använde vid betalningstillfället.

Trots det som hände så hoppas vi att ni väljer tåget som färdmedel även i framtiden.

Med vänliga hälsningar

SJ AB
Alexander Isaksson

Tack Alexander, men jag tror att detta var en del av SJ;s stora plan. De ville få mig att tro att det skulle vara enkelt att få tillbaka mina pengar, men så var det inte. Hela SJ;s personal (tågmästare, telefonister, lokförare och alla andra som jobbar på SJ) hoppades nog att jag skulle tappa orken och ge upp min kamp om rätten till ersättning. För för varje person som ger upp så får alla i personalen en bonus, precis som det alltid är i byråkratins lilla värld. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar